LENDKERÉK

Kettőstömegű lendkerék

 

DMF - Dual Mass Flywheel
Lendkerék minden autóban van, nem csak a játékautókban, a motor főtengelyére, a kuplung elé szerelik. Feladata a motor illetve a főtengely forgó mozgásának kiegyenlítése, azaz a hengerek periodikus mozgásából adódó egyenetlen forgás, saját tömege általi tehetetlenségével egyenletessé formálása.

A modern turbódízel- és közvetlen befecskendezésű benzin üzemű motoroknál nem csupán egy acéltárcsa a lendkerék, hanem bonyolult, kéttős tömegű szerkezet, melyben az elsődleges és a másodlagos tömeg egymásba épített rugórendszer ellenében, a motorhoz beállított hangolással képes elfordulni egymáshoz képest. Így a lendkerék tömegeloszlása nem csak nem egyenletes, hanem dinamikusan változó is. Szerkezetével a főtengely rezgéseit csillapítja. Míg ugyanis korábban a kuplungtárcsa torziós agya elegendő volt a főtengely rezgéseinek kiszűrésére, a mai, erőteljes turbók és akár 2000 bar befecskendezési nyomások korában már szükség van a kéttömegű lendkerék rezgéscsillapítására is.